אלכסנדר שורה אשרוביץ

אלכסנדר שורה בן יוסף אשרוביץ נולד ברוסיה בשנת 1906 נפל ליד ג’ימזו ב- 21 ביולי 1948.

שורה אושרוביץ – אלכסנדר, שכונה עוד מילדותו ‘שורה’ ,נולד בקאזאן שעל גדות הוולגה ברוסיה בשנת 1906. במקום הולדתו לא היו יהודים רבים ושורה גדל כרוסי לכל דבר. בימי מלחמת האזרחים שפרצה לאחר מלחה”ע הראשונה הצליחו הוריו לברוח לדנציג. שם המשיך שורה בלימודי התיכון והצטרף כמו רבים מבני נוער לתנועת הנוער הציוני ‘בלאו וייס’ (תכלת לבן). ב- 1925 הצטרף ל’החלוץ’ ויצא כיחיד להכשרה חקלאית בכפר ושם התוודע לחברי הכשרת ‘חירות’ וסייע להם רבות.

כולם הכירו את שורה הפעיל והמסור בלב ובנפש למשימה החלוצית שהגשמתה העילאית הייתה – העלייה לארץ ישראל והקמת קיבוץ. כשהחלו להתקבל אישורי העלייה בשנת 1929 הוחלט להשאיר את שורה וחברתו אילה כמדריכים בגרמניה, למשך שנתיים. היו אלו מהימים היפים ביותר שעברו על הזוג הצעיר שחרש את סניפי התנועה בגרמניה, שורה אירגן אלפי צעירים לעליה לא”י והספיק גם לבלות בברלין . בשנת 1931 עלו שורה ואילה ארצה והגיעו לגבעת ברנר, שם היו כל חבריהם מ’חירות’. שורה יצא לעבודה בקידוח בארות ובפרדסים, והשתלב מיד ב’הגנה’ ובוועד הפועל של פועלי רחובות. ב- 1936 נשלח לגרמניה כשליח עליה ופעל בארגון עלייתם של יהודי גרמניה, ליטא, דנמרק והולנד. שורה היה מעורב גם בארגון ההעפלה הבלתי לגאלית. כשחזר לארץ בשנת 1938 יצא לקורס מפקדים של ‘ההגנה’ ואחר שב והיה המא”ז של גבעת ברנר. בסוף אותה שנה הוזעק חזרה לגרמניה לסייע בארגון ההצלה האחרון וההעפלה של יהודי אירופה. עם שובו ב- 1939 נתמנה למזכיר גבעת ברנר ושוב נשלח לייצג את ההסתדרות, הפעם במועצת פועלי תל אביב.

הניתוק מהמשק היה למורת רוחו, ובשנת 1942 הצליח להשתחרר מחובות התנועה ושב לגבעה. בשנות ה- 30 נולדו לו ולאילה אריה ויואב ובשנת 44′ דינה. שורה היה מעורב יחד עם אילה בחיי המשק והחברה וכמובן שימש כחבר בוועדת הבטחון של הקיבוץ המאוחד ובארגון הכשרות הפלמ”ח בקיבוצים. באחת הפעולות בנובמבר 1945 בשעת הורדת מעפילי ‘ברל כצנלסון’ מול חוף שפיים נאסר שורה בסירה יחד עם ישכה שדמי וחברי פלמ”ח אחרים. לאחר חודשיים בכלא שוחרר. ב 1947 הוחזר לוועד הפועל בתל אביב והשתלב בתפקיד פיקודי במפקדה האזורית של ‘ההגנה’ בתל אביב. כשפרצה מלחמת העצמאות ניסה בכל כוחו לצאת מהפעילות הציבורית ולקחת חלק פעיל במלחמה.

שורה יצא ביולי 1948 לסיור שטח בדרך בן שמן – לטרון, וליד גימזו עלה הרכב על מוקש. שורה ושני חבריו נהרגו.

 

התחברות אל האתר
דילוג לתוכן