חיים דיקי לכסברגר

חיים דיקי בן יצחק לכסברגר נולד בגרמניה בשנת 1920 נפל בקרב נגד הצבא המצרי בחוליקאת ב- 18 ביולי 1948

נולד בברלין בשנת 1920. בעקבות אחיו הבכור טיטה הלך לתנועת הנוער ובגיל 14 עלה לא”י ולמד בבית הספר החקלאי ‘בן שמן’. עם סיום לימודיו הגיע לג”ב ועבד כעגלון. ב- 1941 התגייס לפלמ”ח וכאשר התארגנה המחלקה הגרמנית הועבר אליה. שם בחורשות משמר העמק פגש את מפקדו שמעון אבידן שמאוחר יותר היה גם מפקדו בחטיבת ‘גבעתי’ במלחמת העצמאות.

דיקי היה בין הלוחמים שעברו להילחם עם הבריגדה באיטליה כנגד הגרמנים במלחה”ע השנייה. עם שובו לארץ ולג”ב התמנה למא”ז ועשה את כל ההכנות בגבעה למלחמה ההולכת ומתקרבת. דיקי נשא לאשה את ציפורה ובסוף 1947 נולדה בתם, עדה. במלחמת העצמאות היה דיקי מפקד פלוגה של לוחמים בני 16 – 18 שגויסו מספסלי הלימודים ולאחר אימון קצר ירדו לחזית הנגב. סגנו הנאמן היה יהודה עמיחי המשורר. באחת ההפוגות יצא דרך קווי המצרים צפונה והגיע לג”ב לראות בפעם הראשונה את בתו עדה ומיהר לחזור אל חייליו בדרום. באותו שבוע יצא בראש חייליו לפעולה כנגד המצרים בחוליקאת (חלץ) ונפל עם כולם בקרב.

דמותו של דיקי האדם והמפקד השפיעה רבות על כתיבתו של יהודה עמיחי וכך כתב בשיר קצר בשם “גשם בשדה הקרב” (לזכר דיקי): “גשם יורד על פני רעי / על פני רעי החיים אשר / מכסים ראשיהם בשמיכה / ועל פני רעי המתים אשר / אשר אינם מכסים עוד”.

התחברות אל האתר
דילוג לתוכן